Bloggar

Så skriver du intressanta inlägg

Alla som driver en blogg vill väl att läsarna ska tycka att det de skriver är intressant, och komma tillbaka för att få läsa fler inlägg. Det kan dock ibland kännas svårt att alltid producera högkvalitativa inlägg där man har något intressant att säga. Med några enkla knep kan man dock förhöja kvaliteten på alla inlägg man skriver, samtidigt som man faktiskt kan få ut mer innehåll på sin blogg.

Ett sådant knep är till exempel att alltid bara välja ett ämne för varje inlägg. Om man inte har uppdaterat sin blogg på en vecka, ska man inte försöka klämma in allt som hänt under veckan och som man till ta upp på bloggen i ett enda inlägg. Det gör bara att det blir rörigt och svårt att få fram allt man vill säga, och gör sannolikt att läsarna känner sig matta från all information, vilket leder till att de inte orkar läsa hela inlägget. Istället kan man dela upp veckan i flera olika ämnen eller händelser, som alla får varsitt inlägg. Då kan man vara säker på att alla tankar man har kommer med på ett strukturerat sätt i inlägget, samtidigt som man får ett flertal inlägg i lagom portionsstorlek som man kan uppdatera bloggen med bitvis under de kommande dagarna. Bättre för läsarna och bättre för en själv som bloggare!

Något man ska lägga extra mycket eftertanke vid är rubriken. Rubriken är läsarnas första kontakt med inlägget, och är ofta avgörande för om de ens ska klicka på inlägget och läsa vidare. Rubriken bör därför inte vara något generellt, som ”God morgon”, utan bör sammanfatta vad inlägget handlar om, samtidigt som det väcker intresse. Om man till exempel har handlat något online, från en webbutik som Byggmax.se, kan det vara en bra idé att ha med både produktnamnet och webbutiken i rubriken, eftersom det kan locka läsare som också har tänkt handla där. När man har lockat läsaren att klicka på inlägget med rubriken är nästa steg att få hen att fortsätta läsa hela vägen till slutet, och för detta är den första meningen och det första stycket avgörande.

Självklart är det dock inte bara inledningen av inlägget som är viktigt, utan även avslutningen – i alla fall om man vill att läsaren ska komma ihåg ens inlägg. Därför kan man prova att avsluta inlägget med en åsikt, ett påstående eller en tankeväckande fråga, som kan väcka känslor eller till och med provocera läsaren. Då är hen både mer benägen att komma ihåg inlägget och att kommentera det.